Text- och bildanalys
Syftet är att synliggöra könsmärkta texter och bilder. Material Papper och pennor. Baskunskap om normer och språkets betydelse för ett jämställt och inkluderande uttryckssätt. Tidsåtgång 45-60 minuter Tillvägagångssätt Dela in den stora gruppen i mindre arbetsgrupper. Varje arbetsgrupp [...]
Teflontest
Metodens syfte är att synliggöra sin egen position i förhållande till olika normer. Normer sätter ramar som inkluderar vissa men exkluderar andra genom att de utgör gränserna för hur vi förväntas vara. Normer hänger ihop med orättvisor och fördelar makt mellan människor och kan [...]
Styrelsearbetet
Syftet med övningen är tudelat. Delvis är syftet att synliggöra de olika roller, som ofta obemärkt fördelas inom styrelserna eller andra arbetsgrupper och som kan prägla huruvida alla har samma möjlighet att delta i och påverka det arbete som görs. Delvis är syftet också [...]
Samhällsstegen
Denna övning ger oss insikter för hur vi kategoriseras, hur vi har olika inflytande i samhället och makt att påverka sitt eget liv samt insyn i hur olika maktstrukturer samverkar. Material Papper, pennor, bilder på personer Tillvägagångssätt Låt deltagarna brainstorma [...]
Quizar om jämställdhet, normer och inkluderande idrott
Syftet med quizarna är att väcka tankar och lära barn, ungdomar och föreningsaktiva om normer, jämställdhet och likabehandling inom idrotten. En quiz är ett roligt sätt att lära sig nya saker och om svaret skulle bli fel så lär man sig av sina misstag. [...]
Privilegier till salu
Målgrupp Äldre ungdomar och vuxna inom idrottsrörelsen. Material Listan på privilegier. Välj ut 20-25 st. Monopolpengar eller 100 € -belopp på papper för att köpa privilegier Tidsåtgång 20-30 minuter Övningens målsättning Bli medveten om privilegier i idrotten [...]
Inkluderingsbingo
Kolla med normkritiska glasögon om ert utrymme (föreningsstuga, förbundskansli, läroinrättning) eller verksamhetsmiljö är inkluderande. Material Papper och pennor eller telefoner. Tidsåtgång 20 minuter - 1 timme Tillvägagångssätt Skriv ut en tabell på t.ex. Word programmet enligt vald tabellstorlek [...]
Hela havet stormar med en twist
Denna övning kan göras med mindre barn, t.ex. istället för övningen Är alla på samma linje? Syftet är att få deltagarna börja tänka på att alla inte har samma förutsättningar i samhället. Deltagarna får uppleva orättvisa och komma åt känslor kopplade till orättvisor. [...]
Gissa idrottaren
Den här metoden handlar om att få syn på sina egna och samhällets föreställningar på hur en idrottare skall se ut och vara. Material Bildmaterialet till övningen hittar du här. Tidsåtgång 15 minuter Tillvägagångssätt Förklara för gruppen att [...]
Gissa föreningsmedlemmen!
Syftet med den här övningen är att få syn på och diskutera normer och maktstrukturer i den egna organisationen och hur dessa hänger ihop med olika samhällsnormer. Material Bilder på människor. Tänk på mångfald (ålder, etnicitet, kön, hudfärg etc.). Markeringstejp, rep eller [...]
En manlig man
I denna övning är tanken att förmedla kunskaper om genus så att deltagarna känner igen sig eller/och börjar reflektera kring sina egna tankar. Denna metod fokuserar särskilt på män och maskulinitet. Material Penna, tavla med papper Tillvägagångssätt Skriv upp ”vanlig [...]
Är alla på samma linje?
Syftet med denna övning är att få en överblick över normer och hur de är kopplade till orättvisor. Genom metoden synliggörs för- och nackdelar som personer eller grupper kan få utifrån hur de kategoriseras och får olika villkor i livet. Material Rollerna [...]
“Tänk Normmedvetet” checklista
Du kan använda denna checklista när du förbereder dig inför att leda eller prata inför en grupp. I samtal om normer, makt och rättigheter finns det risk för att hamna fel. Genom att vara medveten om fallgroparna är det enklare att undvika eller rätta till om misstag händer. Kom [...]